مزیت رقابتی ملت‌ها


.
مایکل پورتر در سال ۱۹۹۰ با کتاب "مزیت رقابتی ملت‌ها" به عنوان پایه‌گذار نظریه مزیت رقابتی مطرح شد. بر اساس دیدگاه وی این است که برای موفقیت یک کشور در تجارت جهانی، نمی‌توان تنها به مزیت‌های نسبی آشکار شده بسنده نمود بلکه اقتصادها می‌باید از طریق شناخت وضعیت و ساختار خود و ظرفیت‌سازی‌، به خلق مزیت پرداخته و با فراهم آوردن بسترهای سرآمدی جهانی و شرایط کارآیی رقابتی‌، به فعالان اقتصادی اجازه دهند همگام با هدایت دولت‌، حوزه‌های جدیدی در تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند‌. در این دیدگاه نقش وجودی عوامل تولید به معنای سنتی آن رو به کاهش می‌گذارد و همچنین فرصت‌هایی که فضای جهانی شدن در اختیار بنگاه‌ها و دولت‌ها قرار می‌دهد‌، موجب شکسته شدن محدودیت‌های پیشین می‌شود.

هدف تئوری مزیت رقابتی صحه گذاشتن بر نقش حساس بازار رقابتی و کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد تنوع در تولیدات جهت پیدایش برتری در رقابت های اقتصادی است. همچنین وجود مزیت رقابتی در بازاریابی موجب افزایش و حفظ سهم بازار و دستیابی به رهبری بازار می گردد. مؤلفه‌های مفهوم مزیت رقابتی شامل موارد ذیل است:

*ارزش آفرینی
*بازارگرایی
*خشنودی مشتری
*شناخت توان بالقوه
*حرکت دادن توان بالفعل
*انگیزه‌سازی
*مهارت‌سازی
*قیمت مناسب
*پاسخ‌گویی و نوآوری

مزیت رقابتی در علم مدیریت ابزار کارآمدی به نام زنجیره ارزش معرفی می‌کند که استراتژیست‌های امور اقتصادی از آن برای تشخیص و دستیابی به برتری در رقابت‌های اقتصادی بهره می‌گیرند. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش این امکان را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا فعالیت‌های مؤسسات خود را در زمینه طراحی تولید، بازاریابی و توزیع کالا و خدمات از هم مجزا نمایند. از همین رو، تولیدکنندگان کالاهای گوناگون با بهره‌گیری از زنجیره ارزش می‌توانند به پاسخ‌ها و راهکارهایی مناسب برای پرسش‌های متعددی که در این ارتباط مطرح می‌شود دسترسی یابند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چه نوع تبليغي موجب فروش مي‌شود؟

تخفیف